SKRIVET: 2011-01-21, kl 22:32:01 | PUBLICERAT I: Utbildning

Arbetsrutiner

Hej! Idag har jag varit riktigt trött. Men nu får jag chansen att vila ut i två dagar åtminstånde! Idag gick jag med en undersköterska på "kärl" sidan. Hade hand om två patienter, en multisjuk, lung-, bröst- njur cancer samt KOL angina pectoris mm och en dement dam med pankreatit.

Vi började dagen med rapport från nattpersonalen. Efter det var det morgonmöte med chefen. Efter det miggade jag patienterna. Vilket betyder att man gör en del kontroller på patienter, temp, blodtryck, puls, andningsfrekvens, POX även p-glukos tas. Detta ska göras så tidigt som möjligt för att ssk ska kunna rapportera till läkaren om det finns några förändringar. Detta dokumeteras sedan i VAS men även i den patientbundna pärmen.

Det som sedan finns kvar att göra innan lunch är dusch (eller basal omvårdnad), frukost (både för personal och patient), diverse andra saker som omläggning och sånt. Sedan är det oftas någon patient som ska ner på någon undersökning. Ssk:an tar hand om läkemedelshanteringen (kanske dropp) samt rondar med läkaren. På vår avdelning rondas patienterna runt åtta.

Sen är det lunch för patienter och sedan även för personal. Ja, sen kan det vara hemgång, städning av rummen och allmän omvårdnad. Beror på vilken dag det är och vad som behöver göras. Ja, det va det.

Idag har jag fått ge subcutana inj, spolat kateter, observerat KAD-sättning, följt med på ultraljud av njurar, Miggat, kapillärprovtagning, dokumenterat.. Nästa vecka blir det en massa nya patienter. Men nu ska jag njuta av ledigheten!





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: